Wednesday, September 19, 2012

Sob Sob, Kemunting Tumpas Akhirnya

Kemunting adalah pokok yang memang sudah lama saya nak tanam.
Ia pokok nostalgia bagi saya. Sewaktu zaman budak-budak, setiap kali ke rumah makcik di Pasir Puteh, di semak2 pokok kemuntinglah tempat saya bermain. Di situlah kami kutip buah kemunting, berlumba2 siapa dapat buah paling banyak. Sambil kutip sambil makan.. Jika banyak sangat, makcik yang sorang lagi akan masakkan jem kemunting. Sedap disapu dengan roti.

Memang berhampiran rumah makcik, di depan dibelakang di kiri dikanan penuh dengan semak kemunting. Mungkin tanah dan cuaca di tepi bukit sangat sesuai untuk kemunting..Sedap, dan selalu perasan seolah2 inilah berries Malaysia..

Waktu ke Bangi beberapa minggu lepas, saya jumpa pokok kemunting dijual di pasar tani. Perasaan sangat gembira. Pokok yang lebat berbunga dan telah ada putik2 buah..

Balik ke sini, saya alihkan ke dalam pasu. Masukkan tanah hitam yang dibeli di TESCO..Tanah yang dibeli kat nursery  Pak Ali dah habis..

Mula-mula pokok nampak ok. Siap dah kembang sekuntum bunganya. Esoknya pulak daun-daun nampak mengerengkot seperti hangus..Saya buang daun2 yang nampak rosak. Puas dibelek, tak ada serangga.

Semakin hari makin teruk. Saya alihkan pulak ke sebelah pokok mata pelanduk. Pun sama. Alih lagi ke tempat kuarantin..

Semalam saya ingat nak pangkas semua daun.. Biar tumbuh yang baru.. Hati mula tak sedap bila ranting yang dipangkas berwarna hitam.. Bila pangkas batangnya pun sama.. dah berwarna hitam.. Mungkin pokok diserang virus pada akar. Atau tanam hitam memangnya tidak sesuai untuk kemunting dan juga pokok kari yang nasibnya seolah2 serupa?

No comments:

Post a Comment