Friday, September 21, 2012

Home Made Chicken Stock

Sampai sekarang kami adik beradik yang older generation dok terkenang2 mi goreng yang almarhumah selalu belikan untuk kami. Mi goreng Sarina Restaurant ke Mirama ke mana-mana restoran je kat Kelantan tu memang sedap..Susah nak jumpa sekarang ni..

Selalunya bila menunggu tukang masak sediakan mi goreng, saya - si budak kecik itu- tanyakan juga macam mana mi goreng tu sedap, tak sama macam yang digoreng kat rumah.. Secret ingredientnya ialah AIR TULANG. Memang pun, saya nampak ngan mata kepala sendiri, ada periuk besar kat tepi kuali; yang tukang masak cedokkan sikit dan masukkan dalam mi. Itu memang tak ada kat rumah..

Air tulang tu frasa yang digunakan di Kelantan. Omputih panggil stock.. Tak kisah lah, vegetable stock ke, stok ayam ke, stok udang ke; semuanya akan memberi rasa sedap kepada masakan kita.. Tak perlu nak masukkan MSG ajinomoto segala.. Sekarang ni dah ada chicken/beef stock dalam bentuk kiub dan ada juga dalam bentuk serbuk.. Ada yang berMSG dan ada yang tanpa MSG..

Nak lagi terjamin, buat je sendiri.. Bukan susah pun.. Beli aje kerangka ayam rebus lama2.. Atau kulit2 udang tu rebus lama2.. Stoknya nanti simpan dalam peti sejuk, boleh lah guna dalam masa seminggu.. Kalau nak tahan lama, masukkan dalam ice cube tray atau bekas kecik2 dan bekukan.. Time nak guna, masukkan aje dalam periuk.. Mudahkan?

Ok, ini link yang saya jumpa kat homely chaos blog.. Cik puan ni ada tambahkan cuka dalam stoknya..Thank you ye cik puan for sharing.

Chicken Stock




2 comments:

  1. Kak, apa guna dimasukkan cuka ke dalam stock itu?

    ReplyDelete
  2. Entahlah, saya juga tidak tahu. Kebiasaannya saya cuma masukkan garam aje ke dalam stok. Mungkin untuk menambahkan rasa atau supaya stok lebih tahan lama.

    ReplyDelete