Wednesday, September 12, 2012

Hijau Edible Garden (6) - Pasca Cuti Raya

Petang, sehari sebelum bertolak balik; saya dan Na ambil beberapa pokok untuk ditanam di JB. Saya recycle aje bekas-bekas biskut untuk dijadikan rumah sementara pokok2 tu. Malas dan dah tak larat nak cangkul tanah, saya beli aje 3 kampit di pasaraya berhampiran rumah.Senang kerja.. 

Yang mesti saya ambik ialah pokok kucai tinggalan almarhumah Ma (Allahumma'ghfir laha wa'rhamha wa'afiha wa'fu 'anha). Ma ada berpasu2 kucai.. Dia akan berikan kepada sesiapa juga yang mintak, beri dengan pasu-pasunya sekali. Yang menariknya Siti cakap kucai yang ma bagi kat dia lama dulu masih segar bugar, walaupun dia tinggalkan gitu aje kat belakang rumah.

Bagi saya, kucai antara sayur wajib ditanam. Sebab dari dulu saya tengok almarhumah ma akan masukkan kucai dalam nasi atau mi goreng bila mana sayur-sayur lain dah tak ada dalam fridge. Saya ada baca di internet yang kucai ditanam dengan bawangnya atau benih. Tapi Kak Maznah cakap, boleh je cucuk-cucuk macam tu, sebab dia sellau tengok makciknya buat begit. Malangnya, cubaan menanam kucai dari pangkal pokok sebagaimana yang diajar Kak Maznah tidak berjaya. Yang disemai dengan biji benih, saya tak meletakkan harapan yang tinggi; sebab tak tau nasibnya bagaimana bila ditinggal lama.. Lagi senang ambik aje anak kucai daripada pasu yang almarhumah tanam.

Bayangkan dalam boot kereta, ada macam-macam pokok yang saya bawa.Dah macam balik dari kebun pulak..Nasib baik pokok2 tu mampu bertahan untuk travel lebih daripada 10 jam.

Antara pokok yang saya ambik:
  1. anak pokok kari, kalau tak silap ada 6 anak pokok yang Na cabut dari induknya
  2. 3 jenis lili
  3. anak pokok bismillah/south africa
  4. pokok hiasan berdaun yang saya tak tahu nama
  5. japanese rose
  6. pokok bunga yang saya tak tahu nama
  7. pokok bunga yang saya tak tahu nama, yang bunganya boleh bertukar warna putih dan ungu serta berbau harum

No comments:

Post a Comment