Tuesday, September 11, 2012

Hijau Edible Garden (3)

Dah banyak hari tak buat log hijau garden..
Pokok2 tak bertambah..
Yang tak mampu nak survive adalah.. Ketumbar, dah lama kiok..tempatnya saya gantikan dengan bawang besar yg dah bertunas kat dapur..Mungkin sebab akarnya jadi lembik sebab saya rendam dalam air sebelum tanam..Tapi macam tak munasabah pulak.. Selalu saya tengok ma buat macam tu juga.. Atau ma cuma letakkan atas sink, sekadar dapat lembapan je..Entahlah saya pun dah lupa..

Kucai pun sama, walaupun ada yang masih belum tumbang, tapi saya macam tak yakin.. Kucai setau saya pokok berbawang. Boleh ke pacak je kat tanah dengan pangkal daunnya yang kaler putih tu.. Tengoklah, macam mana.. In sha' ALlah petang ni saya nak semai benih kucai yang saya beli harga 1.30 kat TESCO..Harapnya menjadilah..

Projek seterusnya nak tanam serai..Serai yang kat peti sejuk tu macam tak akan digunakan dalam jangka waktu terdekat ni..Jadi lebih baik saya tanam je dalam pasu.. Nak tanam, kena gi beli pasu..Orait, kejap lagi nak  ke pasar tani. Beli pasu dan usha2 pokok2 hijau berakar eg kangkung, pudina juga kunyit..

Hmmm.. kangkung pun dah habis kat pasar tani. Pudina pun tak ada.Saya cuma beli kesum, kunyit dan lengkuas.. Saya nak masak asam pedas kelantan style petang ni, tapi sayang nak guna daun kesum drp pokok yang ditanam sendiri, yang masih belum merimbun daunnya.. Nampaknya untuk petang ni saya cuma boleh tambahkan lagi kesum dalam pasu tu, juga tanam kunyit, lengkuas dan serai..

Ikut hati nak pergi nurseri je, cari pokok kekwa.. Ada pasu berbentuk mangkuk besar yang saya baru beli..Konon2nya nak cuba practise container garden design...

sambung..

Ok, beres tambah kesum dalam pasu, konon2 supaya nampak lebih rimbun..Lagipun sayang, seikat keusm tu sangat banyak. Daun yang lebih, saya masukkan dalam plastik dan simpan dalam freezer. Batangnya saya cucuk dalam pasu kesum sedia ada. Ada lebih lagi, saya masukkan dalam pasu yang baru dibeli. Lengkuas dan kunyit, saya cuma letakkan gitu je dalam pasu.. Tak timbus dengan tanah pun..Banyak sangat yang lebih, daripada kering dalam peti ais, baik letak je dalam pasu dengan harapan akan hidup subur..Serai dalam peti ais dah hampir kering. Seikat saya guna untuk masak asam rebus ikan susu.. Seikat lagi saya potong pendek, potong sikit bahagian bawahnya yang dah kering. Kemudian rendam dalam air, letak kat sinki.. Dengan harapan supaya nanti cepat tumbuh akar, sebelum saya pindahkan ke pasu..

7/8
Saya beli kangkung di Jaya Jusco untuk makan dengan bubur nasi. Batang yang beserta dengan akar, saya potong dan cucuk dalam pasu berbentuk mangkuk yang saya dah tanam sikit dengan lebihan kesum.. Harapnya dapatlah ia hidup subur..Mudah2an rezeki saya, tak perlu beli kangkung lagi dan juga dapat dikongsi dengan orang lain juga. Agak frust, saya masih belum jumpa pokok pudina di jaya jusco.. Time tak nak tu, berlambak2...

No comments:

Post a Comment