Friday, November 2, 2012

New Member in The Kitchen


Namanya TRIO FOOD STEAMER. Harganya RM179. Bulan lepas saya ternampak kat Jaya Jusco. The cheapest jika nak dibandingkan dengan harga2 yang saya pernah tgk sebelum ni.

Sebetulnya dah lama saya tergoda nak beli steamer ni. Cuma nak gi Puchong tempat Chef Asma tu macam jauh.. Kalau semata2 nak gi untuk beli ni, rasa malas..

Food steamer yang ni lebih besar drp electric food steamer yang biasa kita tengok kat pasaran.. Loyang 10" x10" boleh masuk. Pyrex saya yang panjang tu pun muat. Sesuai untuk kukus kuih talam.. Buktinya, tengok kat blog chef asma..

Untuk kukus nasi dagang, I'm not sure..sebab timernya cuma 60mins..Untuk kukus kek buah yang 4 jam tu memang nak kena guna traditional steamer juga.. Tapi untuk kukus apam mekar, apam dewa, polka dot, choc cake tu sangat2 boleh..Kalau buat kek yang kecik2 tu 10 min pun dah masak..

Tapi yang I really want is an electric steamer that can steam nasi dagang..That's why I need a big size  instead of the small compact size available on the market..Kalau boleh wat kukus ketupat daun palas lagi lah elok, berkali2 ganda..Nak kena trial and error juga nih.. Kalau lepas untuk kukus pulut dan nasi dagang memang saya sangat2 gembira..Barulah berbaloi  beli kan?

Food steamer ni ada exterior water level indicator, jadi senang nak pantau aras air. Kalau nak tambah air, boleh masukkan thru juice collector. Juice collecter pulak fungsinya untuk collect sisa2 air dari makanan yang dimasak, jadi air water tank remain putih bersih.. Ada 2 steamer basket, ada timer utk set kan masa mengukus..



Nanti saya test dulu buat puding karamel, tengok ok ke tidak..

Note: Puding karamel pass.

2 comments:

  1. Aha, perangkat dapur baru mesti kena guna dulu baru boleh diperlihatkan kat sini dengan kue muenya sekali hihihihihi.......

    ReplyDelete
  2. hehe kak julie, benar sekali.. Cuma akhir2 ini agak sibuk dengan kerja, gambar di kamera pun belum sempat diupload

    ReplyDelete